
Sykefraværet har vært på stigende kurs gjennom pandemien og er fortsatt høyt. Som leder har du ansvar for å legge til rette for å hjelpe den sykemeldte tilbake i jobb. Da er god kommunikasjon og fleksible løsninger viktig. Slik går du frem.
- Tekst
- Anne Wennberg
- Foto
- NTB/Scanpix
- Dato
Før en medarbeider har vært sykmeldt i fire uker, er det ditt ansvar som leder å ta initiativ til å lage en oppfølgingsplan. For å få til det, er det særlig viktig at du som leder viser medmenneskelighet og gode samtaleevner.
Før samtalen
Sykefravær kan fort bli unødig langvarig hvis samtalen ikke leder til tro på at endring er mulig. Det blir rett og slett lederens jobb å slå sprekker i en sementert oppfatning. Dersom du kjenner bakgrunnen for sykmeldingen fra før, er det lurt å bruke den kunnskapen i gode forberedelser.
Dette er verdt å tenke gjennom i forkant av samtalen:
- Hva kan påvirkes og ikke påvirkes i den gitte situasjonen?
- Hva ligger i fortiden, og hva kan bety noe fremover?
- Hva kan løses gjennom jobben, og hva kan løses i privatlivet eller helsevesenet?
Tips til deg som unngår den vanskelige praten
Verdien av å lytte
Det er fort gjort i en travel hverdag å komme med løsninger i stedet for å invitere medarbeideren til å finne svarene selv. Det kan være godt ment, men dersom du hører godt etter, kan det være mange ledetråder til en løsning i det som blir sagt.
For å oppnå tillit og trygghet i samtalen, kan det derfor være lurt å få den sykmeldte til å fortelle, og så stille spørsmål til det som kommer fram. Det merkes godt at du er genuint interessert når du lytter mer enn du prater.
Om medarbeideren for eksempel ikke tror det nytter å forbedre situasjonen som har ført til sykmelding, må du grave i det med gode spørsmål: Hva har du forsøkt å gjøre? Og Hvorfor tror du det er nytteløst?
Det dere kommer fram til i fellesskap vil oppleves mer forpliktende for den som skal tilbake i jobb.
Sykefravær kan være komplisert
Det kan være en utfordring å forstå sin egen rolle i sykefraværssamtalen. Som leder er du verken terapeut eller venn, men du må vise medmenneskelighet og ville vel. Det kan være en vanskelig balansegang, og du må være forberedt på sterke følelser. Her er noen gode tips til hvordan du kan håndtere ulike reaksjoner:
Stillhet
- Ikke bryt stillheten med en gang. Gi rom for refleksjon.
- Gjenta eventuelt at du ønsker å finne gode løsninger.
- Oppfordre medarbeideren til å komme med forslag til løsninger.
- Få fram at det er viktig å forstå hverandre.
Gråt
- Det er lov å felle noen tårer, tilby tørkepapir og fortsett nennsomt.
- Vis hensyn, men ikke bryt intimsonen med å ta på personen.
Sinne
- Behold roen og dropp motargumenter.
- La den sykmeldte tømme seg.
- Vent til medarbeideren roer seg slik at samtalen kan fortsette.
Det viktigste er at du som leder klarer å ta tak i det som kommer fram og bruker det konstruktivt. Dernest må oppfølgingsplanen få realistiske mål. Å komme delvis tilbake, eller jobbe med noe annet en periode, kan være løsninger på veien mot målet.
Kilder: idébanken.org og leder.no