Det er en kjent sak at ledere er særlig utsatt for høyt arbeidspress og stress. Nå slår en studie fra OsloMet fast at det ikke bare er lederen selv som blir skadelidende av dette. Også relasjonen mellom lederen og den enkelte medarbeider påvirkes.
Ifølge Karoline Kopperud, en av forskerne bak studien, har lederen lite tid til å skape et godt forhold til de ansatte når det er mye å håndtere på én gang.
Overbelastning i jobben virker negativt på lederen og kan ha en direkte effekt på relasjonen til den enkelte ansatte. Ledere som til stadighet stresser over alt som skulle vært gjort sliter med å være tilstedeværende, og vil dermed heller ikke evne å etablere et godt forhold til medarbeiderne sine.
Dette kan blant annet vise seg i samtaler mellom lederen og en ansatt. Spinner lederens hode rundt gjøremål og andre ting som ikke hører hjemme i samtalen, vil den ansatte oppleve å ikke bli sett og hørt.
– Tidligere studier har vist at lederes stressopplevelser i verste fall kan føre til utagerende oppførsel og destruktiv ledelse, som for eksempel mobbing, sier Kopperud til OsloMet.
Les også: Hvilken relasjon har du egentlig til kollegene dine?
Som leder er du en rollemodell, også når det kommer til stressmestring. Håndterer du stress tydelig dårlig ovenfor de ansatte, er du ikke bare en dårlig rollemodell, du bidrar også til å skape utrygghet. Det gir grobunn for et negativt arbeidsmiljø.
Ifølge forskerne bak studien er høy grad av psykologisk fleksibilitet løsningen. Psykologisk fleksibilitet vil si at man evner å være til stede i situasjonen, samtidig som man endrer eller opprettholder atferden i tråd med sine valgte verdier.
Ifølge forskerne kan alle trene seg opp til dette. Kopperud forklarer at det handler om å akseptere og gi slipp på utfordrende tanker og følelser, og heller konsentrere seg om det som skjer her og nå. Hun anbefaler stressmestringsteknikker slik som mindfulness.
– Studien viser at stressmestring i form av trening i psykologisk fleksibilitet bør være en del av lederutviklingen, sier Kopperud til OsloMet.
Legg til rette for tilbakemeldingskultur. Lytt til tilbakemeldingene du får av medarbeiderne dine, både ros og kritikk. Husk at det kommer mye verdifullt ut av samtaler med de ansatte, kanskje spesielt om hvordan du virker inn på dem.
Legg opp en god plan. For å ikke miste hodet og ha overskudd til annet enn en lang gjøremålsliste, er planlegging avgjørende. Er planen for dagen for tett, blir du fort stresset om noen trenger en prat.
Tydelige forventningsavklaringer. Vær tydelig på hva oppgaven er og på hvilket nivå du ønsker at den løses. La det være opp til hver enkelt å finne måten å gjøre det på. Da reduserer du effektivt faren for nye runder, og du slipper å bli stresset over tidsbruken.
Sørg for at du kommuniserer klart. Utydelig kommunikasjon kan resultere i irritasjon, ineffektivitet og stress. Derfor bør du forsikre deg om at du blir oppfattet riktig. Ha tilstrekkelig oversikt også for din egen del, slik at en skriftlig brief kan gis i én omgang, uten at det er behov for flere småbriefer i etterkant.
Kilder: OsloMet, ledernytt.no og chef.se.